Aktywna tablica

Gmina Żabno pozyskała środki finansowe w ramach Rządowego programu „Aktywna tablica” na lata 2020-2024. Dotacja to: 87 500 zł, w tym wkład własny, który musi zapewnić organ prowadzący w wysokości: 17 500 zł. Wsparciem została objęta m.in. nasza szkoła. Otrzymaliśmy dotację w wysokości 43 500 zł, w tym wkład własny: 8 750 zł.
Dofinansowanie przeznaczone jest na realizację zadania publicznego polegającego na zakupie sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, które są niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym oraz narzędziom do terapii zostaną podniesione kompetencje uczniów oraz nauczycieli poprzez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Program "Aktywna tablica"

Szkoła Podstawowa w Sieradzy nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową im. Jana Wnęka w Odporyszowie, 5 stycznia 2018 r. utowrzona została międzyszkolna sieć współpracy.
Nauczycielskie zespoły samokształceniowe:
1. Zespół edukacji wczesnoszkolnej: nauczyciele wychowawcy klas I-III, Oddziału Przedszkolnego
2. Zespół humanistyczny: nauczyciele j. polskiego, j. angielskiego i niemieckiego, historii, muzyki, plastyki, religii
3. Zespół matematyczno-przyrodniczy: nauczyciele matematyki, przyrody, biologii, chemii, fizyki, techniki.
Stosowanie TIK w szkole w ramach realizacji programu AKTYWNA TABLICA przyczyniło się do wzrostu zaangażowania nauczycieli w proces nauczania oraz uczniów w proces uczenia się. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach, sieciach współpracy, lekcjach otwartych i tworzyli scenariusze dobrych praktyk, podnoszących kompetencje dydaktyczne i kompetencje w zakresie stosowania TIK. Wymieniają się doświadczeniami, polecają sobie sprawdzone strony, programy, jeszcze bardziej angażują się w przygotowanie do zajęć. Pracując z tablicą interaktywną wykorzystują edukacyjne zasoby internetowe, multibooki (e-podręczniki), przygotowują i prowadzą atrakcyjne i aktywizujące uczniów zajęcia lekcyjne.
Dzięki stosowaniu nowych form przekazu i uruchomieniu różnych kanałów percepcji uczniowie mogą zobaczyć, usłyszeć i zrozumieć więcej. Zauważono, że TIK wzbogacają treści kształcenia umożliwiając pracę z materiałami autentycznymi, dobrej jakości, aktualizowanymi na bieżąco, niedostępnymi dla uczniów w innej formie niż elektroniczna. Dzięki zastosowaniu TIK rozbudzona została w uczniach większa ciekawość, dano im większą autonimię, wykorzystuje się więcej możliwości i ścieżek prowadzących do osiągnięcia celu. Nauka stała się bardziej wizualna, a lekcje interaktywne. Efektem było większe zaangażowanie ze strony uczniów oraz polepszenie się ich motywacji i koncentracji.
U uczniów zaobserwowano wzrost motywacji i zaangażowania w proces uczenia się. Rozbudzano w nich możliwość aktywnego myśłenia, dokonywania wyborów, efektywniejszego spędzania czasu niż na typowej lekcji. Ponadto uczniowie podnieśli swoje kompetencje podstawowe, społeczne i twórcze oraz w zakresie posługiwania się TIK poprzez uczestnictwo w zajęciach i różnych formach pracy zespołowej z wykorzystaniem TIK. Odkąd TIK są używane jako narzędzia do wspierania uczniów w wykonywaniu konkretnych zadań, są oni w stanie samodzielnie zdefiniować swoje cele, podejmować decyzje i oceniać własne postępy.
Wysunięto wniosek, iż tablice interaktywne zapewniają nowe doświadczenia podczas procesu edukacji. Wizualizacja nauczania ułatwia zapamiętywanie poznawanych treści i podnosi kompetencje uczniów. Zaobserwowano, że praca z tablicą interaktywną zwiększa tempo i skuteczność uczenia się. Skupienie oraz zainteresowanie tematem jest wyraźnie większe. Oprogramowanie zawierające animacje i zdjęcia w połączeniu z użyciem tablicy interaktywnej pomaga uczniom zrozumieć abstrakcyjne tematy i pojęcia poprzez użycie konkretnych przykładów w formie graficznej. np symulacji uzyskanych za pomocą mikroskopu. Puzzle (Jigsawplanet), chmury wyrazowe (Wordle), mówiące obrazki (Fotobabble), plakaty interkatywne (Gloster) to tylko niektóre narzędzia, które używane na zajęciach wyzwalają w uczniach niezwykłą kreatywność, pobudzają wyobraźnię, pamięć, inspirują, motywują do usprawniania umiejętności czytania i pisania. Korzystając z blogu superbelfrów nauczyciele korzystają z wiedzy oraz doświadczenia kolegów.
Dzięki TIK współpraca z rodzicami wyraźnie się polepszyła - poprzez wykorzystanie elektronicznego dziennika nauczyciele mają błyskawiczny kontakt online z rodzicami i równie szybko otrzymują odpowiedź zwrotną.
Wśród nauczycieli zaobserwowano wzrost zainteresowania oprogramowaniem do różnych przedmiotów jako potencjalnym narzędziem dydaktycznym. Nauczyciele rozbudzają pasje wśród dzieci, pokazując im możliwości jakie daje TIK.
Inne zalety stosowania TIK w ramach realizacji programu Aktywna Tablica to:
• szybsze przygotowywanie przez nauczycieli materiałów edukacyjnych na lekcje;
• ułatwiona wymiana materiałów lekcyjnych między nauczycielami;
• częstsze korzystanie z internetu podczas lekcji.
• pomoc w skupieniu uwagi na trudniejszych zadaniach, dzięki możliwości użycia różnego typu czcionki, wyróżnień, podkreśleń, znaków i kolorów;
• zaangażowanie uczniów w przygotowanie źródeł potrzebnych na lekcje;
• ułatwienie powtarzania wiedzy i umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach;
• zwiększenie liczby materiałów wideo używanych podczas lekcji, realizacji projektów, odrabiania prac domowych.
Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.
Pierwsza styczność z interaktywną tablicą stanowiła barierę przede wszystkim dla nauczycieli z wieloletnim stażem, przyzwyczajonych do tradycyjnego stylu nauczania. Jednakże rozbudziło to w nich chęć nauczenia się czegoś nowego, nie tylko samemu, ale też współpracując z młodszymi stażem kolegami. Ci natomiast czuli się docenieni przez starsze grono. Wpłynęło to pozytywnie na relacje koleżeńskie w szkole oraz między szkołami.
Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych wymaga często przeszukiwania nowych zasobów, co pochłania niekiedy sporo czasu. Jednakże pozytywny feedback od nauczycieli, którzy zdążyli się już wdrożyć w te zagadnienia pozwala wysunąć wniosek, że praca z TIK przebiega coraz sprawniej i przynosi wiele satysfakcji.

Wykorzystanie zasobów "Aktywnej tablicy" w roku szkolnym 2021/2022

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas 2 i 3 często korzystali z zasobów programów multimedialnych, zakupionych w ramach projektu "Aktywna tablica".
1. "Matematyka. To rozumiem!"
To program przeznaczony do nauki matematyki, pokazuje uczniom jak w formie zabawy i eksperymentowania poznać zasady matematyczne, jak wykorzystywać matematykę w codziennym życiu, jak eksperymentować z liczbami, jak po prostu bawić się matematyką. Zawiera on gry i zabawy matematyczne, karty pracy do wydruku i wykorzystania na lekcjach czy jako prace domowe. W pakiecie tym dodatkowo posiadamy pomoce dydaktyczne wspomagające naukę matematyki tj. różnorodne liczmany, klocki matematyczne, modele figur geometrycznych, liczydła, tablice do manipulacji - rozwiązywania zadań tekstowych itp.
Wszystko to wzbogaca i uatrakcyjnia naukę matematyki, rozwija logiczne myślenie i wyobraźnie przestrzenną u uczniów.
2. "Ortografia" mTalent, to seria programów kształcących świadomość ortograficzną i nawyki poprawnej pisowni.
Systematycznie wykorzystywaliśmy materiały zawarte w tym programie multimedialnym tj. atrakcyjne ćwiczenia interaktywne z rysunkami, uzupełniankami, wykreślankami, obrazkami, nagraniami głosowymi, grami ortograficznymi i ćwiczeniami grafomotorycznymi ręki. Uzupełnieniem programu była książka "Orto - Rymy, czyli wierszowanie ułatwiające pisanie", która posłużyła nam do wyboru rymowanek mających na celu pomoc uczniom w zapamiętaniu reguł ortografii polskiej.
3. "Trudności w pisaniu" mTalent- ten program był wykorzystywany do pracy na zajęciach wyrównawczych jako świetne urozmaicenie tych zajęć.
Uczniowie bardzo chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w takich lekcjach, na których były wykorzystywane zasoby w/w programów multimedialnych.(przygotowała: M. Mendala)

Plan działania zespołu TIK
Protokoły ze spotkań zespołu TIK
Sprawozdanie dyrektora szkoły z realizacji zadań Programu Aktywna tablica.

Scenariusze lekcji
2021/2022
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Nauczyciel prowadzący: Natalia Niedźwiecka
Temat: Ćwiczenia usprawniające koncentrację, spostrzeganie wzrokowe oraz myślenie logiczne. Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową. Wykorzystanie gry edukacyjnej „Rozłączanie cech” z programu Aktywna Tablica.
Tutaj
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Nauczyciel prowadzący: Natalia Niedźwiecka
Temat: „Bawimy się ortografią.”
Tutaj
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ORTOGRAFICZNYCH DLA KLASY 3
Nauczyciel prowadzący: Marta Mendala
Temat: Zamieszanie z samym "h".
Tutaj
SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYCH DLA KLASY 3
Nauczyciel prowadzący: Marta Mendala
Temat: Tabliczka mnożenia przez 8.
Tutaj
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Kisielka
Temat: Ćwiczenia usprawniające koncentrację, spostrzeganie wzrokowe oraz myślenie logiczne. Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową. Wykorzystanie gry edukacyjnej „ Rozłączanie cech” Z programu Aktywna Tablica.
Tutaj
Temat: Ćwiczenia usprawniające koncentrację, spostrzegawczość oraz myślenie logiczne. Wykorzystanie gry edukacyjnej „Krótkie opowiadania do ćwiczeń rozumienia i czytania” z programu Aktywna Tablica.
Tutaj
Scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w klasie IV
Nauczyciel prowadzący: Teresa Jakus
Temat: Ćwiczenia ortograficzne utrwalające pisownie wyrazów z „ó”, przypomnienie zasad pisowni.
Tutaj
Scenariusze zajęć rewalidacyjnych
Prowadząca: Bogumiła Zych
tutaj

Lekcje otwarte
- R. Sikora - język angielski - kl.4-5 - "Film: Tańcząca sygnalizacja świetlna."
- M. Mendala - edukacja wczesnoszkolna - kl.2 - "Ćwiczenia ortograficzne - praca z tablicą interaktywną."
- I. Woźniak - technika - kl.4 - "Bezpieczna droga ze znakami."